Obowiązki pacjentów Szpitala Specjalistycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu
Pacjent jest podmiotem działalności Szpitala.
Prawa pacjenta zawarte w ustawie z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (teks jednolity Dz. U. z 2020 roku poz. 159 z późn. zm.) znajdują się w każdej komórce organizacyjnej prowadzącej działalność leczniczą w miejscu ogólnodostępnym dla pacjentów.
Pacjent powinien przestrzegać podanych do wiadomości przepisów wewnętrznych Szpitala w ten sposób, aby nie zakłócać procesu udzielania świadczeń zdrowotnych.
Pacjent zgłaszający się na badania, zabiegi i leczenie powinien posiadać dokument tożsamości a także, jeżeli jest wymagane, skierowanie wystawione przez uprawnionego lekarza.
W trakcie hospitalizacji pacjent zachowuje się kulturalnie, zarówno w odniesieniu do pozostałych chorych jak i personelu.
W czasie wizyt, badań i posiłków pacjent przebywa w sali chorych.
Pacjent stale posiada przy sobie znak identyfikacyjny nadany mu przy przyjęciu do Szpitala.
Pacjent nie zmienia samowolnie przydzielonego łóżka ani nie opuszcza Oddziału bez zezwolenia personelu.
Pacjent dba, w miarę własnych możliwości o higienę osobistą oraz utrzymanie właściwego stanu sanitarnego swego otoczenia.
Pacjent przechowuje artykuły żywnościowe w podpisanych pojemnikach w miejscach przeznaczonych do tego celu, wskazanych przez personel.
Pacjent spożywa posiłki w miejscach i porach określonych przez personel szpitala.
Pacjent nie zakłóca spokoju innym chorym – przestrzega ciszy nocnej.
Pacjent szanuje mienie będące własnością szpitala – odpowiada materialnie za szkody powstałe z jego winy.
Pacjent nie obsługuje samodzielnie aparatury i urządzeń stanowiących wyposażenie szpitala.
Pacjent przestrzega zakazu palenia tytoniu, spożywania alkoholu lub innych środków odurzających.
Bez zgody personelu pacjent nie może używać grzałek i innych urządzeń elektrycznych lub elektronicznych (np. telefonów komórkowych, które mogą zakłócać działanie sprzętu monitorującego.
Pacjent przestrzega zasad bezpieczeństwa p/pożarowego.
Pacjent ma obowiązek zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą dostarczyć personelowi medycznemu prawdziwych i kompletnych informacji o obecnych dolegliwościach, zachorowaniach w przeszłości, hospitalizacjach, zażywanych lekach i innych sprawach dotyczących jego stanu zdrowia.
Pacjent stosuje się do zaleceń oraz wskazówek lekarskich i pielęgniarskich.
Pacjent nie przyjmuje leków ani nie poddaje się jakimkolwiek zabiegom poza przepisanymi lub zleconymi przez lekarza prowadzącego lub dyżurnego.
Pacjent w przypadku rażącego naruszenia porządku obowiązującego w szpitalu może zostać wypisany ze szpitala.
Pacjent wpisany na listę oczekujących, który nie może stawić się w umówionym terminie lub gdy rezygnuje z ubiegania się o świadczenie zdrowotne objęte listą jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić szpital o tym fakcie.
Pacjenci korzystający ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w trybie ambulatoryjnym obowiązani są ponadto:
w przypadku rezygnacji z wyznaczonego terminu udzielenia świadczenia – powiadomić szpital o swojej decyzji,
ściśle stosować się do zaleceń lekarza prowadzącego,