ODŻYWIANIE – dobre wskazówki

Po przedstawieniu ogólnych informacji na tematy żywieniowe i dietetyczne funkcjonujące w szpitalu chcielibyśmy przedstawić trochę więcej szczegółów na ten temat.
Działania związane z naszym odżywianiem się należą do działań prewencyjnych, czyli zapobiegawczych. Mamy na nie bezpośredni wpływ, więc warto brać sprawy w swoje ręce.

Dla naszego zdrowia szczególną wagę ma utrzymanie dobrych proporcji w diecie, nie chodzi bynajmniej o bardzo restrykcyjne unikanie na przykład „Fast fordów”, ale ograniczanie ich na korzyść bardziej naturalnych pokarmów – warzyw, czy owoców, które uzupełniają zapotrzebowanie organizmu w naturalne białko.

Dbajmy o siebie, jak i o naszych najbliższych. Zapychanie łatwo dostępnymi pokarmami (w tylu Fast fordów) naszych dzieci z pewnością im nie pomaga. Warto pamiętać o tym, aby przed wyjściem do szkoły dać im pierwsze śniadanie: kanapkę z razowego chleb , płatki z mlekiem, czy też owoce – doradza Pani Renata Homoncik.

Z wieloletniego doświadczenia ekspertów w dziedzinie odżywiania pracujących w szpitalu można powiedzieć, iż przeważają jednak diety niskotłuszczowe, należy wystrzegać się pokarmów zwiększających tzw. zły cholesterol.

Nieodpowiednia dieta obfitująca w pożywienie z dużą ilością cholesterolu i tłuszczów pochodzenia zwierzęcego podwyższa stężenie LDL. Wszystko to powoduje rozwój miażdżycy i zwiększa ryzyko choroby wieńcowej. Tak więc korzystny dla zdrowia jest niski poziom LDL.

DIETA NISKOCHOLESTEROLOWA RZĄDZI SIĘ KILKOMA ZASADAMI:
•    Spożywanie tłuszczów pochodzenia roślinnego, bogatych w kwasy z grupy omega-3
•    Wyeliminowanie papierosów, słodyczy i alkoholu
•    W przypadku nadwagi stosowanie mniejszych porcji żywnościowych
•    Zmniejszenie produktów zwanych „bombami cholesterolowymi”
•    Ograniczenie soli kuchennej

CO JEŚĆ?
•    pieczywo razowe
•    kasze, ryż
•    jajka (nie więcej niż 2 w tygodniu)
•    odtłuszczony twaróg
•    ryby (dorsz, mintaj)
•    herbata zielona, woda niegazowana, soki naturalne
•    nasiona słonecznika, dyni, sezamu
•    mięso (filet z kurczaka, indyka, chuda wołowina i cielęcina)
•    oleje (sojowy, słonecznikowy) i oliwa z oliwek
•    warzywa i owoce
•    odtłuszczony nabiał

CZEGO JEŚĆ NIE WOLNO?
•    pełnotłuste sery żółte i topione
•    podroby (móżdżki, serca, nerki, wątróbka)
•    jasne pieczywo
•    tłuste mleko (powyżej 2%)
•    pasztety i konserwy
•    tłuszcze (smalec, słonina, margaryna)
•    potrawy smażone w głębokim tłuszczu
•    alkohol
•    śmietana
•    fast-foody
•    słodycze
•    majonezy
•    pączki i drożdżówki

Poziom złego cholesterolu LDL można zredukować naszą aktywnością fizyczną. W zależności od stanu i kondycji zdrowia zaleca się ćwiczenia,  trwające około 30-45 minut do wyboru: spacer, rower, czy też biegi. Zaleca się również pływanie na basenie, które może być lekiem na większość dolegliwości, a działa bardzo dobrze na stres – podsumowuje Pani Renata

Related Posts

Wybierz język
Kontrast
Wielkość czcionki