Chroń swoje serce. Stosując się do zaleceń ekspertów w dziedzinie zdrowia można zdrowiej żyć. Ogólne zasady, których warto przestrzegać można podzielić na 3 części, ujęte zostały hasłowo:

  1. DIETA

  2. RUCH

  3. NAŁOGI

Na każdy z tych elementów mamy bezpośredni wpływ, więc warto się do nich dostosować.

Część pierwsza poświęcona została prewencji bezpośredniej – czyli takiej na którą każdy z nas codziennie ma wpływ.

Wywiad z Elżbietą Rafa, magister pielęgniarstwa, Oddział Internistyczno – Kardiologiczny, Szpital Specjalistyczny im. Jędrzeja Śniadeckiego w Nowym Sączu.

 

Dbajmy o siebie sami – podstawa to dieta

Zwracanie uwagi na dietę to szczególny element wpływający na nasze zdrowie, a w szczególności serce. Stosowanie diety ubogiej w tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, spożywanie dużej ilości warzyw i owoców skutecznie pomaga sercu zachować swoją wydolność i prawidłowe funkcjonowanie. Zaleca się również ograniczanie węglowodanów prostych i soli kuchennej. Trzeba pamiętać, że korzystny wpływ na zdrowie ma również picie wody mineralnej. Oczywiście nie tylko dieta ma wpływ na zdrowe serce, ale od tego najlepiej zacząć. Należy jeszcze wspomnieć o utrzymaniu prawidłowej wagi ciała. Nadwaga, otyłość to czynniki ryzyka chorób serca.

Dbajmy o siebie i najbliższych – im więcej ruchu tym lepiej

Każda aktywność ruchowa jest wskazana w przypadku ochrony serca. Ruch powoduje lepsze krążenie, a co za tym idzie lepszą kondycję fizyczną – a serce na tym korzysta.

Zaleca się 30 – 40 minut ruchu dziennie, czy to spaceru, biegu, basenu czy jazdy rowerem. Wracając z pracy warto o tym pamiętać i poświęcić te pół godziny dla siebie, na pewno zaprocentuje w przyszłości.

Dbajmy o zmniejszanie nałogów

Nic w tym odkrywczego, iż nałogi są zazwyczaj szkodliwe dla zdrowia. Najlepiej ich nie mieć lub się ich pozbyć. Szczególnie szkodliwe działanie w przypadku serca wykazuje nikotyna, tak więc zrywamy z nałogiem palenia papierosów. Jeśli chodzi o alkohol, to wypicie lampki wina do kolacji nikomu nie zaszkodzi, a nawet jest wskazane.

Jak rozpoznać zawał?

Wiele się o tym już słyszało, czy czytało, ale warto to przypomnieć. Głównymi oznakami zawału jest silny ból w okolicach mostka promieniujący do żuchwy, barków, czy lewej łopatki i nie ustępujący po odpoczynku, ani po przyjęciu Nitrogliceryny. Objawy towarzyszące to duszność, zasłabnięcie, lęk, ból brzucha, nudności, wymioty. Nie można z tym czekać aż przejdzie – od razu należy wzywać Pogotowie.

Related Posts

Wybierz język
Kontrast
Wielkość czcionki